Veluwemeertocht
De Veluwemeertocht is in 1963 min of meer bedacht door Henk Krans, de toenmalige voorzitter van IJsclub Tot Ons Genoegen (T.O.G.) uit Kampen. Op woensdag 13 februari 1963 organiseerde T.O.G. eerst de Kampereilandtocht over het Ganzendiep en door de Mandjeswaard en het Kampereiland, maar Henk Krans wilde meer. Die wilde de randmeren op.
Op maandag 18 februari nam T.O.G. contact op met ijsclubs Vol Moed uit Harderwijk en Toch Gekregen (T.G.) uit Elburg met de vraag of men mee wilde doen met de organisatie van de Veluwemeertocht op zaterdag 23 februari. Het verzoek werd met beide handen aangegrepen en de drie clubs staken de armen uit de mouwen om binnen enkele dagen het evenement rond te krijgen. Het zou gaan om een wedstrijd- en toertocht. Die formule is lang in stand gebleven.
Toch ontstond er op organisatorisch vlak al snel ruzie. Nier onderling, maar met een aantal ijsclubs uit de buurt. Wat was er aan de hand. Na het grote succes van de eerste Veluwemeertocht op 23 februari met geslaagde wedstrijd en maar liefst 4.100 deelnemers aan de toertocht, wilden de clubs uit Kampen, Elburg en Harderwijk een week later op zaterdag 2 maart de tweede Veluwemeertocht houden. Maar het succes van die eerste Veluwemeertocht was ook de naburige ijsclubs uit Nunspeet, Doornspijk, Oldebroek en Oosterwolde niet ontgaan. Zij hadden inmiddels ook het plan opgevat om op zaterdag 2 maart de Noord-West Veluwetocht te organiseren op dezelfde meren als Kampen, Elburg en Harderwijk. Ook na bemiddeling van de KNSB wilde geen van beide partijen wijken. Kampen, Elburg en Harderwijk hadden zich ondertussen formeel verenigd in de Veluwe Combinatie, terwijl Nunspeet, Doornspijk, Oldebroek en Oosterwolde de Vereniging IJstoerisme Veluwemeer (V.IJ.V.) hadden gevormd. Uiteindelijk bleek de V.IJ.V.-clubs bereid hun route zodanig om te leggen dat ze elkaar niet zouden kruisen. Later werd door de KNSB, waarvan alle ijsclubs inmiddels lid waren geworden, bepaald dat de twee partijen de Veluwemeertocht om en om moesten organiseren.
In 1978 bleek de V.IJ.V. te weinig vrijwilligers op de been te kunnen brengen om de tocht te kunnen organiseren. Nunspeet en Oldebroek zijn stilzwijgend afgehaakt. De KNSB wijst de organisatie nu toe aan de Veluwe Combinatie. Nog in datzelfde jaar fuseren beide organisaties tot de Samenwerkende IJsclubs Veluwemeertochten (S.IJ.V.), waarvan dus lid zijn de ijsclubs uit Kampen, Oosterwolde, Elburg, Doornspijk en Harderwijk.

op 23 februari 1963
De volgende Veluwemeertochten zijn gereden.
Winter |
Aantal verreden |
Verreden op |
Afstand in km |
Aantal deelnemers |
1963 | 3 | 23 februari | 20, 45, 65 | 4.100 |
2 maart | 20, 45, 65 | 3.600 | ||
Noord-West Veluwetocht | 2 maart | 50, 90 | ||
1970 | 1 | 2 januari | 45, 65 | 1.600 |
1976 | 2 | 4 februari | 20, 45, 65 | |
7 februari | 20, 45, 60 | |||
1978 | 1 | 22 februari | 20, 45, 65 | |

op 2 maart 1963
23 febr 1963 |
2 mrt. 1963 |
2 mrt. 1963 |
|
|
|
2 jan. 1970 |
4 febr. 1976 |
7 febr. 1976 |
|
|
|
22 febr. 1978 |
||
medaille nog plaatsen |
Tijdens de tochten van 1979, 1980 en 1982 werden nieuwe medailles toegepast , met de afbeeldingen van de Vischpoort in Elberg, de Vischpoort in Harderwijk en de Koornmarktspoort in Kampen.
Winter |
Aantal verreden |
Verreden op |
Afstand in km |
Aantal deelnemers |
1979 | 2 | 4 januari | 20, 45, 65 | 5.000 |
6 januari | 65 | |||
? | 21 ? | |||
1980 | 1 | 19 januari | 40, 65 | |
1982 | 2 | 13 januari | 20, 45, 65 | 7.000 |
16 januari | 20, 40, 60 | |||
4 en 6 jan. 1979 |
19 jan. 1980 |
13 en 16 jan. 1982 |
|
|
|
Tussen 1985 en 1991 werden opnieuw andere medailles gebruikt en wel algemeen gestileerde medailles met een of twee schaatser(s) er op.
De volgende Veluwemeertochten zijn gereden.
Winter |
Aantal verreden |
Verreden op |
Afstand in km |
Aantal deelnemers |
1985 | 2 | 16 januari | 20, 45, 65 | 5.000 |
19 januari | 20, 40, 65 | |||
1986 | 4 | 12 februari | 20, 40, 65 | |
15 februari | 65 | |||
22 februari | 20, 40, 65 | |||
28 februari | ||||
1987 | 2 | 17 januari | 20, 40, 65 | |
31 januari | 20, 40, 65 | |||
1991 | 1 | 12 februari | 65 | |
1985 |
1986 |
1986 |
|
|
|
1986 |
1986 |
1987 |
|
|
|
1987 |
1987 |
1987 |
|
|
|
Vanaf 1991 tot en met 1997 wordt weer een nieuwe medaille geïntroduceerd, namelijk een sleutelhanger als medaille in drie kleuren: groen (25 km), geel (40 km) en zwart (65 km).
Winter |
Aantal verreden |
Verreden op |
Afstand in km |
Aantal deelnemers |
1993 | 1 | 5 januari | 40 | |
1995 | 1 | 30 december | 65 | |
1996 | 2 | 6 januari | 40 | |
28 december | 20, 45, 65 | |||
1997 | 1 | 11 januari | 65 | |
Medaille 1993, 1995, 1996 en 1997 |
|
Ook worden in deze jaren nog restanten van eerdere medailles uitgereikt.
Na een periode van 12 jaar kan er in 2009 weer een Veluwemeertocht worden gereden. De organisatie vindt het tijd voor een nieuw ontwerp voor de medailles. Het wordt een afbeelding van een schaatser voor een botter (?), een traditionele visserschip, dat vooral op de Zuiderzee gebruikt werd. Er komen drie variaties voor.
Winter |
Aantal verreden |
Verreden op |
Afstand in km |
Aantal deelnemers |
2009 | 1 | 10 januari | 65 | |
2012 | 2 | 8 februari | 25 | |
11 februari | 65 | |||
Medailles 2009 en 2010. In 2009 wordt ook nog de oude medaille met de Vischpoort in Harderwijk gebruikt.
2009 |
2009 |
2012 |
|
|
|
2012 |
||
|