Categorie | Schaatsenmaker |
Naam | VIKING |
In februari 1948 richten Co Lassche (1919-1966) en Jaap Havekotte (1912-2014) samen de Vikingfabriek in Amsterdam op. De afspraak wordt gemaakt dat Lassche de noren blijft maken en dat Havekotte ze verkoopt. Om aan goed materiaal te komen koopt hij in 1949 voor ƒ 5400,- een metaalwarenbedrijf aan de Gerard Doustraat, dat vooral kachelplaten maakte. De platen dienen vervolgens voor de vervaardiging van de noren. Begin 1949 begon de werkplaats in de Gerard Doustraat met zeven man personeel al aardig te lijken op een grote schaatsenfabriek en later in 1949 kwam daar nog de tweede fabriek bij in de 3e Oosterparkstraat 125 Amsterdam(O).
Na drie jaar raken Havekotte en Lassche gebrouilleerd en wordt de samenwerking beëindigd. Zonder Lassche, die de technische kennis had om noren te maken, was de Vikingfabriek, die later wereldberoemd werd, waarschijnlijk nooit tot stand gekomen.
Na het vertrek van Lassche in 1952 trekt Havekotte extra personeel aan voor de productie van de schaatsen. Het bedrijf wordt in 1955 verplaatst naar de Derde Oosterparkstraat 125. Ook daar groeide het bedrijf snel en werd het pand Tweede Oosterparkstraat 113 erbij gekocht.
De eerste schaatsen worden op de markt gebracht onder de naam NORSK MODEL SKÓTER VIKING, maar dit stuit op bezwaar van de Noorse ambassade. Ook de naam van de fabriek Noorse Schaatsenfabriek Viking kan de goedkeuring van de ambassade niet wegdragen. Uiteindelijk gaan de Noren akkoord met Fabriek van Noorse Schaatsen Viking. Aanvankelijk rijden de Nederlandse kernploegleden op schaatsen van Noorse makelij, met name op Ballingrud en Hagen. Als lid van de technische commissie van de KNSB heeft Havekotte veel contact met de kernploegleden. Hij maakt voor Kees Broekman een goed passende schaats, waarmee Broekman successen behaalt. De schaats krijgt dan de naam Broekman-schaats en vormt een belangrijke doorbraak naar een breder publiek. In de jaren zestig handhaaft Ard Schenk lang zijn oude Adidasschaatsen, mede vanwege contractuele verplichtingen. Uiteindelijk is ook Schenk op Viking-schaatsen gaan rijden.
Op een goed moment liet Jaap Havekotte de goedkope Viking-modellen in het buitenland maken. Dat was in eerste instantie bij de Zweedse fabriek ABC en later in Japan bij SSS.
Als de Vikingnoren in de jaren zestig van de 20ste eeuw hun weg vinden naar een breed publiek wordt de fabriek in 1982 vanuit Amsterdam verplaatst naar de Rijnkade in Weesp.
Daaraan voorafgaand was al in 1980 het kantoor en het magazijn overgegaan naar Weesp waar J. Havekotte jr. het bedrijf verder voortzette.
De Vikingschaatsen veroveren in de jaren zeventig en tachtig een groot marktaandeel. Op het front van het wedstrijdschaatsen worden vele kampioenschappen (Europese, Wereld-, Olympische) gewonnen op Vikingschaatsen. In de jaren negentig komt Viking met de klapschaats op de markt. De concurrentie neemt nu evenwel toe. Meer bedrijven leggen zich toe op de fabricage van noren om aan de individuele wensen van de moderne schaatser tegemoet te komen, maar Viking weet zijn positie goed te handhaven. In augustus 2000 wordt een fabriekscomplex in Almere in gebruik genomen.
Van Glis tot Klapschaats (Wiebe Blauw), 2001
Jaap Havekotte, De Viking onder de Nederlandse schaatssport (Huub Snoep), 2008
Informatie van Bert Lassche, zoon van Co Lassche, maart 2017 en augustus 2021
Type schaats | IJshockeyschaats, Klapschaats, Metalen Noren, Schoenloze noor |
Vestigingsplaats |
Palmpolstraat 100 Almere |
Periode | na 1948 |
Heeft u aanvullingen en/of wijzigingen in de op deze pagina geboden informatie? Of heeft u misschien foto’s of ander beeldmateriaal over dit onderwerp? Gebruik dan ons reactieformulier om ons uw informatie toe te sturen. We horen graag van u!
Informatie toesturenDo you have additions and/or changes to the information provided on this page? Or do you perhaps have photos or other images about this subject? Then use our response form to send us your information. We would like to hear from you!
Send information